Livet enligt Baloo

baloo1

Den första gången jag gick på bio när jag var liten, såg jag Djungelboken. Det var förstås en fantastisk upplevelse som satte djupa spår i mig.

Min pappa lånade också LP-skivan med berättelsen och sångerna och spelade in den på band. Jag och min bror ägnade många timmar åt att lyssna på rullbandspelaren och backa gång på gång tills vi kunde varenda stavelse i sångerna utantill. Och de sitter kvar i huvudet än idag.

Min favoritfigur var och är björnen Baloo. Han som vill att Mowgli ska stanna i djungeln: ”Han e me mej, alltså. Jag ska lära han allt jag kan.” Och pantern Bagheera svarar lite föraktfullt: ”Nåja, det går väl ganska fort.”

Den där repliken skrattar man gott åt varje julafton. Men egentligen är den en ren lögn, för Baloo har faktiskt en hel del att lära oss.

baloo2

Han är en avspänd och vänlig figur, som gillar att umgås med vänner, tänder på en bra låt och möter varje dag i livet med nyfikenhet och positiv förväntan. Han vet också att man behöver ta en rejäl paus och koppla av ibland. Egentligen har han koll på många av de allra bästa sakerna i livet.

I vårt stressade samhälle, där folk jagar på och bränner ljuset i båda ändarna, skulle vi behöva en stor dos av Baloos livsvisdom. Vår prylfixering gör också att många aldrig känner sig nöjda, utan ständigt kräver mer och mer på ett osunt sätt. Vi borde börja varje dag med att sjunga Baloos sång:

”Var nöjd med allt som livet ger, och allting som du kring dig ser. Glöm bort bekymmer, sorger och besvär…”

Så ta en stund och filosofera över vad Baloo har att lära dig. Med honom som förebild har du alla chanser att må riktigt bra.

10 svar to “Livet enligt Baloo”

  1. Hans Says:

    Praise Baloo!
    🙂

  2. Ola Says:

    Preach it Baloo! 😀

  3. Anne Says:

    You are best Baloo like you 🙂

  4. lasse nylén Says:

    Baloo är en förebild som inger trygghet!

  5. Harald Says:

    Björnen sitter på en djup hemlighet.
    Du har kommit på den.
    Björnen har helt klart den häftigaste svängen.
    Och han var lika kul på holländska när vi såg filmen i Amsterdam.

  6. Micke Says:

    Du har så rätt så i att vi borde lära av Baloos livsvisdom. Och vi delar barndomsminnena tror jag. Vet inte om det var den första biofilmen jag såg, men en av dom första. Och det är absolut den film som satt djupast spår. 🙂 Jag minns att jag såg den på gamla biografen Draken vid Fridhemsplan. Och jag tror att filmen med sin glädje och visdom präglat många jorden runt. Och att den fortfarande ger glädje och och underhållning säger ju en hel del om filmen och om Disney som filmskapare.

    Har ett roligt minne från en tidigare arbetsplats. Där det var en ganska tuff miljö. Med ”hårda och tuffa” killar och tjejer som arbetade. Men en söndagsmorgon så var det lugnt och då satt vi där hela gänget och sjöng glatt med i ”Var nöjd med allt vad livet ger..” 😀

    Ibland önskar jag att jag själv och andra i omgivningen kunde vara lite mer som björnen Baloo. Tror tillvaron skulle bli mycket bättre då. 😀

    Tack för ännu ett bra blogginlägg.

  7. Bromsad på Arlanda « Ditt & datt Says:

    […] och många pratade om hur typiskt det var och vilken otur de hade. Själv tänkte jag mest på Baloo, som jag skrev om i ett tidigare inlägg. ”Var nöjd med allt som livet […]

  8. En titt i backspegeln « Ditt & datt Says:

    […] slut ett par extra tänkvärda inlägg här och här. Och dessutom livsvisdomen från Björnen Baloo och Melker […]

  9. En femma för dina tankar « Ditt & datt Says:

    […] har jag bestämt mig för att vara nöjd. Jag försöker att möta varje dag med positiv förväntan och om du frågar hur det står till, […]

  10. Magert Says:

    Reblogga detta på M A G E R T och kommenterade:
    Ville bara posta detta inlägg från en blogg som mamma tipsade om. Enkla livsvisdomar men samtidigt kraftfulla.

Lämna en kommentar